Tervetuloa!

Ainoa hetki elämässäsi, jolloin voit muuttaa mitä tahansa, on NYT.
-Fred Luskin

Vene, kuva Elisa Luomaranta

Tervetuloa Muutospolulle!

Tämä polku on Sinulle, joka kaipaat jonkinlaista muutosta fyysiseen hyvinvointiisi. Ehkä haluat opetella terveellisempiä ravitsemustottumuksia, ehkä liikunnallisempaa elintapaa tai kenties toivoisit nukkuvasi paremmin? Ehkä haluat hieman hoikistua, pitää painoasi yllä mielekkäämmin tai kenties kaipaat vähän lisää painoa voidaksesi hyvin?

Tällä polulla ei tarjota oikotietä onneen: ei pikadieettejä eikä kuntokuureja. Tällä polulla kuulostelet omia arvojasi ja asenteitasi, pohdit käytännön tekoja ja suunnitelmia sekä matkaat pienin konkreettisin askelin kohti Sinun tavoitettasi. Polun varrella harjoittelet myös joustavaa ja armollista suhtautumista hyvinvoivaan elämäntapaan.

Avainasemassa Muutospolulla ovat erilaiset harjoitukset, joita tällä polulla on runsaasti. Faktatietoa ravitsemuksesta, liikunnasta ja unesta löydät tämän verkkosivuston muista osioista – näitä suositellaankin selailtavaksi harjoitusten välissä. Harjoitukset ovat sellaisia, joita voit tehdä omalla ajallasi kotonasi tai vaikkapa työ- tai opiskelumatkalla. Harjoituksien pohdintoja kannattaa kirjoittaa talteen esimerkiksi omaan muutosvihkoosi tai tietokoneelle, jotta voit palata niihin myöhemmin. Vaikka osa Muutospolun harjoituksista ja pohdintatehtävistä tuntuisi vaativilta, kokeile silti tehdä niitä, koska ne tukevat tutkitusti elämäntapamuutoksia. Tarkoitus on, että jotkin harjoitukset jäävät hautumaan ja voit palata niihin silloin, kun Sinusta siltä tuntuu.

Jos kaipaat enemmän tukea psyykkisen hyvinvoinnin teemoihin (esimerkiksi stressin, jännityksen tai masennuksen tunteiden käsittelyyn), löydät näihin liittyvää tietoa ja harjoituksia Opiskelijan Kompassista ja Oivasta.

Suuri osa harjoituksista on muokattu tälle sivustolle teoksesta ”Hyvää elämää ja tietoista painonhallintaa” (Lappalainen, Lappalainen & Granlund 2014) tekijöiden luvalla.

Iloa ja tsemppiä matkaasi!