Liikuntasalissa, uimahallissa, metsässä...

Erilaiset liikunnan ympäristöt

Erilaiset liikunnan ympäristöt

Liikuntaa voi harrastaa lähes missä vain: metsässä tai kaupungin keskustassa, isossa jumppasalissa tai oman kodin olohuoneessa, uimahallissa tai mökkijärvessä.

Missä sinä harrastat mieluiten liikuntaa?

Muki metsässä, Kuva Elisa Luomaranta Liikunta Zumba Vesiliikunta Jalkapalloa

Luontoliikunnan hyödyt

Luontoliikunnan hyödyt

RetkeilyäMoni suomalainen liikkuu mielellään kotimaamme upeassa luonnossa. Liikunta luonnossa vie monesti ajatukset varsinaisesta liikuntasuorituksesta ja voi tuntua vähemmän rasittavalta kuin liikunnan pusertaminen sisätiloissa. Monet kokevat laaja-alaista hyvää oloa liikkuessaan luonnossa: virkistynyttä kehoa ja rentoutunutta mieltä. Stressin karkottajana luontoliikunta on yksi parhaimmista, sillä luonnon maisemat, äänet ja tuoksut saavat tekevät mielelle todella hyvää sekä antavat aivoille tauon keskittymistä vaativista työtehtävistä. Luonnossa liikkujien on myös todettu lähtevän liikkeelle uudestaan herkemmin kuin sisätiloissa liikkujien.

Luonto on omatoimiselle liikkujalle monipuolinen ja ilmainen liikuntapaikka. Luonnossa on monelle myös helpompi olla yksin kuin kaupunkiympäristössä ja luonnossa myös tunne ryhmään kuulumisesta voi voimistua. Nuotion äärellä on hyvä olla yhdessä hiljaa. Luontoliikunnan saralla on myös monia yhdistyksiä ja järjestöjä, joiden tapahtumiin osallistumalla saat luonnossa liikkumiseesi seuraa ja uusia ideoita.

Katso lisätietoja ja vinkkejä luontoliikunnasta Luontoon.fi sivuilta.

Jyväskylän luontopolut + karttasivusto, josta saa valita esimerkiksi luontopolut.

Stressin säätelystä lisää tietoa YTHS:n sivuilta.

Yksin, kaksin, ryhmässä?

Yksin, kaksin, ryhmässä?

Yksilöliikkuja

Liikunta SalibandyToiset meistä ovat yksilöliikkujia henkeen ja vereen. Kävelylenkki itsekseen kirkastaa ajatuksia. Lenkkipolulla pääsee purkamaan päivän harmitukset tai nauttimaan hyvästä rullauksesta. Saat kuunnella fiilikseen sopivaa lempimusiikkiasi tai vain fiilistellä luonnon hiljaisuutta. Salilla tykkäät pumpata rautaa itseksesi ja ryhmäliikunnassa käyt ennemmin liikunnan, kuin ryhmän vuoksi.

Kaksin tai ryhmässä

Toiset taas ovat olleet joukkuepelaajia junnusta saakka. Paras treeni syntyy porukalla, joko maila kädessä tai pallo jalassa. Tykkäät käydä jumpissa, koska pääset liikkumaan porukalla ja höpöttämään kaverisi kanssa. Lenkkisi rullaa paremmin, kun juokset ystäväsi kanssa tai isommallakin porukalla: jutellessa askel kulkee kuin huomaamatta.

Päivästä riippuen

Ja sitten on meitä välimuotoja, jolla fiilis vaihtelee päivän mukaan. Toisena päivänä on ihana lähteä juoksemaan ystävän kanssa ja vaihtaa viikon kuulumiset samalla. Toisena päivänä taas haluat juosta yksin, omien ajatustesi kanssa. Jumpassa olet välillä höpöttämässä pukkarissa tuntemattomillekin, välillä taas nappaat äkkiä tavarat ja jatkat matkaasi. Kaikilla meillä on päivämme – kuulostele, millainen päiväsi fiilis on ja liiku sen mukaan.

Liikuntatutorit & liikuntatapahtumat

Liikuntatutorit & liikuntatapahtumat

KirkkovenesoutuJos kaipaat seuraa liikuntaan, ovat liikuntatutorit sinua varten! Liikuntatutor on opiskelija, joka tutustuttaa toisia opiskelijoita erilaisiin liikuntamuotoihin, -lajeihin ja -palveluihin. Liikuntatutorin kanssa voit lähteä kokeilemaan uutta jumppaa ryhmäliikunnan pariin tai vaikka lenkkeilemään uusille lenkkipoluille.

Liikuntatutoreista JAMKin opiskelijat saavat lisätietoa opiskelijakunta JAMKOn sivuilta sekä julkisesta Facebook-ryhmästä ”Liiku liikuntatutorin kanssa”. Lisätietoa JAMKOn liikuntapalveluista, kuntosalista ja liikuntatapahtumista.

Liikuntatutoreista JY:n opiskelijat saavat tietoa ylioppilaskunta JYYn nettisivuilta sekä Facebook-ryhmästä "Jyväskylän yliopiston liikuntatuutorit / JYU Sports tutors".

Liikunnallisena kaupunkina tunnetussa Jyväskylässä järjestetään erilaisia liikuntatapahtumia, joista saa mukavaa treeniä ja uutta kipinää liikuntaan