Lepo

Levon merkitys arjessa jaksamiselle

Levon merkitys arjessa jaksamiselle

Levolla on valtava merkitys arjessa jaksamiselle. Kiireisimpiinkin päiviin ja viikkoihin tulee mahtua asioita, jotka tuottavat sinulle hyvää ja levollista oloa. Tarvitset myös ”tyhjää aikaa” eli aikaa, johon et ole suunnitellut mitään ja jolloin voit tehdä ihan mitä vain haluat – tai vain olla.

Korkeakouluopiskelijoiden terveystutkimuksen (2012) mukaan jopa 30% opiskelijoista kokee kärsivänsä voimakkaasta stressistä. Opiskelijoilla on monesti stressiä rahanpuutteesta sekä kiireestä hoitaa kaikki arjen asiat. Stressinhallinnan keinoja opettelemalla voi vähentää stressin haitallisia vaikutuksia ja estää sen kehittyminen masennukseksi tai uupumukseksi. Stressiä hallitsemalla tuet myös voimavarojasi ylläpitää muita terveellisiä elintapoja.

Lisätietoja ja tukea stressiin ja sen hallintaan saat YTHS:n sivuilta.

Vinkkiboksi

Tiesitkö, että tutkimusten mukaan kiitollisuuden tunteiden kokeminen on yhteydessä onnellisuuteen ja hyvinvointiin? Se muun muassa parantaa unen laatua, lisää muitakin myönteisiä tunteita ja vahvistaa vastustuskykyä. Kiitollisuus vie huomiota pois pettymyksistä ja epäonnistumisista ja suuntaa sen nykyhetkeen.

Voit lisätä kiitollisuuden tunteita esimerkiksi kiittämällä toisia ihmisiä asioista, joita he tekevät hyväksesi, tai pysähtymällä kirjaamaan ylös asioita, joista olet kiitollinen. Jokaisesta päivästä on mahdollista löytää tällaisia asioita, vaikka pieniäkin.

Jyväskylän yliopiston opiskelijana pääset myös tunnuksillasi Opiskelijan Kompassi – ohjelmaan, jossa voit omalla ajallasi lukea tietoa ja tehdä harjoituksia stressin, ahdistuksen tai jännityksen helpottamiseksi.

Mitkä asiat tuottavat sinulle hyvää, levollista oloa? 

  • Ystävien tapaaminen
  • Musiikin kuuntelu
  • Kaunis luonto
  • Liikunta
  • Käsityöt
  • Vapaaehtoistyö
  • Hyvä ja monipuolinen ruoka
  • Hyvä ja riittävä yöuni

Rentoutuminen

Rentoutuminen

Laituri, kuva Elisa LuomarantaRentoutuminen on hyvä keino rauhoittaa tahtia ja tuoda levollisuutta arkeen. Opiskeluaikoina rentoutuminen tuo tervetullutta vastapainoa opintojen huolelliselle suunnittelulle, kurssien intensiiviselle suorittamiselle ja tenttien yksityiskohtaiselle lukemiselle. Sosiaalisesti aktiivisten opiskelupäivien jälkeen voi tuntua hyvältä rauhoittua hetkeksi kuuntelemaan vain omaa kehoa ja mieltä.

Rentoutua voi monella tavalla ja kokeilemalla löydät itsellesi parhaimman tavan!

Hengitysharjoitukset ja meditointi

Jooga

Muu rauhallinen liikunta

Saunominen

Leipominen

Musiikin kuuntelu

Elokuvien katselu

Maalaaminen

Värittäminen



Lepo ja lihaskasvu

Lepo ja lihaskasvu

Tiesitkö?

Suurin osa kunnon bodareistakin treenaa saman lihasryhmän korkeintaan 1-2 kertaa viikossa. Tällöin lihakset saavat kunnon lepoajan palautua harjoituksesta ja ovat seuraavan treenin koittaessa valmiina uuteen rääkkiin. (Hulmi 2012)

Lihas kasvaa levossa” kuuluu tunnettu sanonta. Lihas ei kasva silloin, kun nostat rautaa penkistä tai pumppaat jalkakyykkyjä. Lihaskasvu alkaa noin 45-60 minuutin kuluttua siitä, kun olet laskenut viimeiset painot alas ja annat lihaksen levätä. Tähän tarvitaan lisäksi ruuasta riittävästi energiaa (hieman enemmän kuin kulutat) ja proteiineja. Myös kestävyysliikkuja palautuu harjoituksestaan vain riittävän levon avulla.

Lisää tietoa lihasten kasvusta ja levosta Lihastohtorin sivuilta.

Vinkkejä levollisen arjen järjestelyyn

Vinkkejä levollisen arjen järjestelyyn

Opiskeluelämä kulkee luonnollisesti sykleinä ja periodeina: on rauhallisemmat periodit ja tiukemmat tenttiviikot, työläämmät kurssit ja kevyemmät kesälomat. On ihan luonnollista, että tenttiviikkoina on tiukempaa – mutta tähän kuuluu luonnollisena jatkeena levollinen jakso palautumaan tuosta rutistuksesta.

Lepo - kalenteri, kuva Elisa LuomarantaSäännöllisyys on yksi levollisen arjen taikasanoja. Pitämällä arki- ja viikonloppurytmi jotakuinkin samanlaisena, tottuu keho säännöllisiin rutiineihin. Tämä parantaa esimerkiksi unen laatua.

Vinkki

Ota esiin kalenterisi ja liuta värikyniä (tai tee sama sähköisessä muodossa). Värittele kuluva viikkosi eri värein: esimerkiksi luennot ympyröit sinisellä, työaikasi punaisella, liikunnan vihreällä ja vapaa-ajan viettosi keltaisella. Ehkä oranssi on vielä väri musiikin tai taiteen harrastamiselle, liila parisuhteelle, beige vain itsellesi. Mieti mitkä asiat sinun arjessasi ovat tärkeitä ja valitse niille omat värit.

Katsele sitten viikkoasi: Huomaatko jonkun värin hallitsevan? Onko kalenterissasi tentti-viikkoinakin tarpeeksi keltaista ja vihreää? Pohdi sitten, millä väreillä haluat viikkosi täyttää ja mitä muutoksia sinun tulisi tehdä, jotta saisit aikaa niille asioille, jotka ovat arjessasi tärkeitä ja rakkaita. Elämässä tulee olla riittävästi mukavia asioita – päivittäin, jotta sinun on hyvä olla.