Kysymyksiä ja vastauksia

Iltaherkuttelu

Kysymys:

Hei! Olen 24-vuotias nainen ja kamppailen iltaherkuttelun kanssa. Päätöksistä ja lupauksista huolimatta en saa sitä kuriin, vaan minun tulee herkuteltua useana iltana viikossa erityisesti karkeilla tai muulla makealla. Olisiko teillä hyviä vinkkejä tähän?

Mansikkasmoothiet, © kuva Elisa LuomarantaVastaus

Kiitos kysymyksestäsi!

Iltaherkuttelu on yleinen "pahe" ja tässä vinkkejä sinulle ja muille teille, jotka koette iltaherkuttelun haasteeksi arjessanne.

  1. Syö tasaisesti päivän mittaan: 4-6 monipuolista ja herkullista terveyttä edistävää ateriaa, 3-4 tunnin välein. Tällöin pysyt tasaisesti kylläisenä koko päivän, eikä illalla ole tarvetta tankata koko päivän energiamäärää.
  2. Syö illalla järkevä, mutta herkullinen iltapala, jonka jälkeen nappaa purkka suuhun tai käy hammaspesulla, lähde kävelylle tai soita kaverille. Vastusta karkkipussin houkutusta edes minuutti: on todettu, että sen jälkeen se ei houkuttele niin paljoa enää! Nauti tunteesta, kun onnistut tässä!
  3. Herkuttele makeanhimoon hedelmiä ja marjoja, raikkaita smoothieita tai muita järkevämpiä vaihtoehtoja.
  4. Älä ole ehdoton karkeista kieltäytyjä: tämä usein aiheuttaa vain pahempaa himoa. Opettele joustavaa suhtautumista karkkipussiin: se ei hallitse sinua, vaan sinä sitä. Herkuttelet karkeilla tai muulla makealla silloin kun todella niin haluat ja siitä nautit, ei silloin kun karkkipussi huutaa nimeäsi.
  5. Voit kokeilla mielikuvaharjoittelua apuna. Tällöin pyrit muuttamaan tämän hetkisen mielikuvasi karkeista tai muusta herkku-paheestasi neutraalimmaksi tai jopa negatiivisemmaksi. Kun mielikuva herkusta on realistisempi, ei sitä himoitse enää niin paljoa.

Tsemppiä! :)

Treeneistä palautuminen

Kysymys:

Hei! Olen 21-vuotias mies ja olen innostunut kuntosali-harjoittelusta. Lihakseni kuitenkin kipeytyvät salin jälkeen sen verran kovasti, ettei treenata voi kuin korkeintaan joka toinen päivä. Miten palautuisin treenistä tehokkaammin?

Vastaus:

Kiitos kysymyksestäsi!

Ensinnäkin: hienoa, että olet innostunut kuntosaliharjoittelusta, joka on todella monipuolinen ja mahtava treenimuoto! Sanoit, ettet voi treenata kuin korkeintaan joka toinen päivä. Tämä on kuitenkin kuntosaliharjoittelulle ihan sopiva rytmi. Kovan lihaskunto-treenin jälkeen on ihan suotavaa pitää 1-2 lepopäivää. Tällöin voi toki esimerkiksi käydä lenkillä tai harrastaa muuta kestävyystyyppisempää liikuntaa, mutta myös kokonaisvaltaiset lepopäivät ovat tarpeen lihasmassan kehittymiseksi. Toki, jos kuntosalilla jakaa treenin esimerkiksi kahteen tai kolmeenkin osaan, voi salilla käydä peräkkäisinäkin päivänä (esimerkiksi siis maanantaina alavartalo, tiistaina ylävartalo). Treenin jälkeen sinun on hyvä tehdä pieni jäähdyttely sekä lyhyet palauttavat venyttelyt, jotka edesauttavat lihaksiasi palautumaan tehokkaammin. Ravitsemuksen puolella sinun kannattaa kiinnittää huomiota riittävään energian ja ravintoaineiden saantiin: tavoitteellisessa kuntosaliharjoittelussa on tärkeää syödä tasaisesti ja riittävästi, hieman yli sen minkä kulutat. Riittävä proteiinin saanti on tärkää lihasmassan kasvattamisessa, mutta myös hiilihydraatteja tulee saada kylliksi, jotta treeniin riittää virtaa.

Iloa treeniisi!